8 markedsføringsråd om digital fundraising

Med knappe ressurser, to-do-lister lange som et vondt år og hatter i alle former og farger, er markedsføring av digital fundraising en jungel. Hva skal du prioritere? Hva er viktigst å tenke på? Kan du klare deg med organisk posting?

Tekst: Ane Tollerød, digital markedsfører i Digital Giraff.

Tiden for poster som går viralt og masse gratis rekkevidde med organisk posting er dessverre over. Betalt annonsering må være en del av den digitale markedsføringsstrategien. Det organiske og betalte innholdet må jobbe sammen.

Portrettbilde av Ane Tollerød Fosse. Hun har sorte briller og en blå skjorte på.

Tør å være kommersiell – tenk på giveren som en kunde.

Jeg ser ofte at veldedige organisasjoner vegrer seg for å være kommersielle i tilnærmingen sin. Mange forbinder det å være kommersiell med frakoblede kapitalistiske kampanjer, Excel-ark og det å være innpåsliten selger. Det er ikke det vi skal være. Vi skal ikke vri pengene ut av folk, vi skal selge budskapet vårt. Vi skal selge en historie, vi skal bygge merkevare. Vi skal fortelle folk hvorfor de skal velge akkurat oss som mottakere av en jevnlig sum penger. Derfor må vi bygge en relasjon som går over mange år, men med en kommersiell tilnærming.

Innholdet er viktigst. Uten tvil. Hvis det er én plass jeg ville lagt inn ekstra ressurser er det nettopp her. Du trenger ikke dyre, superprofesjonelle produksjoner. Bruk mobiltelefonen. Digital markedsføring handler om synlighet i sosiale medier, og sosiale medier er nettopp det. Sosiale. Folk ønsker å engasjere seg, å bli engasjert og å bli rørt. Da er det superviktig å treffe dem på riktig måte. Hvor mye ressurser du bruker på materialet styres av hva du forventer å få igjen for det.

Gode nyheter – det holder med én post eller to om dagen. Har organisasjonen lav kapasitet er det mer enn nok med et par poster i uken. Organisk aktivitet som eksempelvis posting, Stories, Reels, IGTV, samt håndtering av henvendelser, er ofte det som tar mest tid. Dessverre er det også det som gir minst målbare penger i kassen. Samtidig er det viktig å være tilstede her. Du må se på dette som long tail rekruttering og kundeservice. Det er ikke her du rekrutterer faste givere eller frivillige, men det er her du varmer dem opp og tar vare på dem når de har blitt givere og frivillige.

Tre tips om hvordan spare tid på organisk aktivitet:

  • Planlegg: Sett av fast tid en dag i uken der du planlegger poster for de neste to ukene
  • Time-box: Sett av faste tidspunkt på dagen du svarer på henvendelser
  • Automatisér: Sett deg inn i hvordan Facebooks automatiserte svar på chat kan hjelpe deg med avlasting på henvendelser som kommer inn

Organisasjonen trenger ikke være tilstede på alle sosiale plattformer. Det er bedre å være godt til stede i én eller to kanaler enn å være tilstede i alle. Hva har din organisasjon kapasitet til? Hvor er deres givere/kundegrupper?

Det tekniske kommer sekundært, MEN, et stort men, uten det tekniske på plass vil ikke digital markedsføring og fundraising funke. Gode tekniske oppsett sammen med bra innhold blir gull!

Kan vi ikke bare øke budsjettene? Nei, dersom kampanjen ikke går bra vil en økning av budsjetter være penger ut av vinduet. Sørg for at kampanjen går bra på et lavt budsjett før dere skalerer.

Gjør det enkelt for giveren å gi:

  • Enkelt påmeldingsskjema: Det holder med navn, adresse, epost og mobilnummer i første omgang
  • Betaling: det må være lett for giveren å gi, eksempelvis gjennom Vipps

Og til sist; det er veldig sjeldent det er nødvendig, og verdt, ressursene det tar å lage egne merkevarebyggende annonser. Med gode fundraisingkampanjer slår du to fluer i én smekk og driver med merkevarebygging SAMTIDIG som du samler inn penger.